JAJKA SĄ ZDROWE!
April 15, 2016

Dziś będzie na temat Jajek. Ten temat był już dawno w moim zamierzeniu, ale jak sami zauważyliście na parę miesięcy blog "stał" i nic się nie pojawiało. Postanowiłam to zmienić i już do Was wracam z podwójną siłą! Wierzę, że tym razem będę systematycznie publikować posty, a moje artykuły/przepisy/ zdjęcia itp. Was zainteresują.
Wracając do dzisiejszego tematu. Jajka. Dlaczego właśnie o nich? Dlatego, bo nadal spotykam się z przekonaniem, że  nie powinno się ich jeść, może od czasu do czasu jedno czy tam dwa, a najlepiej unikać.
Jajka straciły dobrą opinię z powodu cholesterolu. Łatka tych "złych" na długo została jajkom przypisana. I pewnie jeszcze długo tak zostanie. Mimo iż pojawia się w sieci coraz to więcej artykułów, gdzie przekonuje się o ich wartości, to i tak przekonanie, że nie powinno się ich jeść nadal istnieje.


Jajko kurze jest podawane przez WHO jako wzorcowe, co to znaczy? Przeciętne jajko składa się średnio w  74.8% wody, 12,6% z białka, 10% tłuszczu i z czego 3,8 % tych tłuszczy, to tłuszcze jednonienasycone, 3,1% tłuszcze nasycone, 1,4% wielonienasycone, a ok. 0,42% to cholesterol. Jajka są źródłem pełnowartościowego białka, o czym wielu ludzi zapomina, a do tego są doskonałym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E,K), a także witamin z grupy B. Dodatkowo zawierają sporą ilość dobrze przyswajalnego żelaza oraz związków fosforu i siarki.
Jajka zadbają nie tylko o Twoją formę, ale również o wzrok, przemianę materii, a także o mięśnie. Jednak ile ich spożywać, by nie przesadzić? Otóż Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) dopuszcza jedzenie aż 10 jajek tygodniowo, ale warto pamiętać, że makarony, ciasta, sosy również je zawierają.
Znalazłam bardzo fajną ciekawostkę, że to właśnie jajka na miękko powinny być najczęściej przez nas spożywane, gdyż z jajek gotowanych krótko jest najlepiej przyswajalna Lecytyna, która jest niezbędna przy odpowiedniej pracy mózgu i serca. 
No więc zapamiętaj! W koszulkach, na miękko, na twardo, jajecznica... w każdej formie jajka jedz! I nie przejmuj się cholesterolem. Ciesz się dużą dawką białka, zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3, a także witamin. 

Komentarze

  1. Ja lubie jajka lecz nie musiałabym ich jeść :)

    londonkidx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam jajka odkąd zaczełam się zdrowo odżywiać jem je dosyć często, kiedyś nie jadłam prawie wcale...na szczęscie juz nadrabiam :D

    https://aleksisaliss.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmmm. Ja tam nie zwracałam uwagi na to czy wolno czy nie wolno jeść jajek. Nie mogę też po prostu powiedzieć że ich nie lubię. Jednak muszę mieć ochotę na nie. Inaczej nie zjem choćbym miała to w diecie

    OdpowiedzUsuń
  4. Great post! :)
    Follow 4 follow? Let me know on my blog so I can follow you back! xx
    Vesna - Home Chic Club
    http://vesna-kreativnostidrugesitnice.blogspot.rs/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię jajka :), ale przyznam szczerze, że jem tylko te od kur od mojej babci i mamy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A to ciekawe :) Aż mam ochotę na jajko, zazwyczaj unikam jedzenia dużej ilości podobnie jak z mlekiem, bo w moim przypadku organizm nie toleruje jedzenia obu produktów non stop bez przerwy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam jajka w każdej postaci:)

    OdpowiedzUsuń
  8. mm jajka ;* ale potem szkoda mi tego zwierzątka...

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie 2 jajka w ciągu tygodnia to maksimum ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię jajka i jem w każdej postaci. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz